J. K. Rowling: Harry Potter és a Főnix Rendje || Harry Potter 5.

Nem tudom elégszer hangsúlyozni, hogy a J. K. Rowlingnak és a Harry Potter sorozatnak köszönhetem, hogy ma olvasó felnőtt vagyok. Engem is utolért a kötelező olvasmányoknak az átka, értem ez alatt, hogy ami kötelező az már nem élmény olvasás és így kialakult bennem az a kép, hogy olvasni unalmas és pocsék, így gyermekkoromban nem voltam hajlandó könyvet venni a kezembe. Ez tartott egészen a 2000-es évekig, amikor először hallottam Roxfortról, azonnal a bűvkörébe kerültem és onnantól nem volt menekvésem a képzelet világa magával ragadott és újra olvasó ember lettem. Az én generációm nagyon sokat köszönhet Harrynek, Ronnak és Hermionenak. Személy szerint a szabadidő hasznos eltöltését és a hobbimat köszönhetem a három jó barátnak. Talán azt is az ő számlájukra lehet írni, hogy könyvtáros lettem, és az olvasásnépszerűsítést tűztem ki célul. A kezemben tartott vaskos kötet a sorozat ötödik része. 2018-ban álltam neki a sorozat újraolvasásának, de egyéb teendők miatt ez elhúzódik 2020-ig.

fotó: @adrykacska


Pár mondatban a történetről:

„Harry Potter nem hitte volna, hogy egyszer ő fogja megvédeni basáskodó unokatestvérét, Dudley-t. Ám amikor fényes nappal dementorok támadnak kettőjükre, ez történik. De számos más vészjósló esemény is mutatja, hogy a varázsvilág békéjét sötét erők fenyegetik. Harry nincs egyedül az ellenük vívott küzdelemben: a Főnix Rendje egy titkos főhadiszálláson szervezi a Sötét Nagyúr elleni harcot, ami minden fronton zajlik. Harry például kénytelen különórákat venni Piton professzortól, hogy ki tudja védeni Voldemort erőszakos behatolásait a tudatába.”

A történet előrehaladtával minden kötet egyre komorabb. A negyedik rész második felében véglegesen véget ért a boldog gyermekkor Cedric Diggory értelmetlen halálával, és hőseinknek hirtelen fel kell nőniük. Az írónő ebben a részben osztotta meg a legtöbb információt a varázsvilágról és Harry múltjáról és lehetséges jövőjéről egy jóslat képében, ami előrevetíti Voldemort és a fiú sorsát. A jóslat így hangzott el: „Közeledik az Egyetlen, aki diadalmaskodhat a Sötét Nagyúr fölött … azoknak születik, akik háromszor dacoltak vele, s a hetedik hónap halála szüli őt … A Sötét Nagyúr egyenrangúként jelöli meg, de benne olyan erő lakik, amit a Nagyúr nem ismer. És egyikük meghal a másik keze által, mert nem élhet az egyik, míg él a másik … Az Egyetlen, aki diadalmaskodhat a Sötét Nagyúr fölött, a hetedik hónap halála szüli … ” (Trelawney professzor jóslata) A regény végén megtudjuk, hogy ezek a sorok eredetileg két fiúra is ráillettek, de a Nagy Úr a kis Potter mellett döntött, és őt jelölte meg. Harry Potter mellett meg Neville Longbottom is július hónapban született, így akár ő is lehetett volna kulcsok kulcsa. A drámai kezdés után még több sötétség honol az iskolára és tanulókra, a minisztérium ráteszi a kezét az oktatásra. Egy minisztériumi asszony Umbridge Dolores lesz az új sötét varázslatok kivédése tanár, de a gyakorlati oktatást helyett ő inkább a lexikális tudás gyarapítását forszírozza. A minisztérium foggal-körömmel harcol a vélt igazuk mellett, miként Voldemort nem tért vissza és a varázsvilág nincs veszélyben, Umbridge megjelenése a kastély falai között is éppen ezt a nézetet erősíti. A hatalom ismét nagyon jól bebizonyította, hogyan kell a homokba dugni a fejüket és nem tudomást venni a valós veszélyről. A tanév megkezdése óta a reményvesztettség járja át minden porcikámat, nem akartam elhinni az olvasottakat. A gyerekeknek valamit tenniük kellett, hogy felvértezzék magukat a gonosz ellen, ezért létrejött Harry vezetésével Dumbledore Serege. Ez a jelenet a legjobb példája a könyvben fellelhető számos értékre. 
Mik ezek az értékek? 
  • bátorság,
  • barátság,
  • összetartozás, 
  • egy cél lebeg mindenki előtt,
  • összetartás,
  • csapatszellem,
  • stb.
Jelenet a filmből

Aprólékos történet elmesélés jellemzi ezt a részt, így sok hasznos, illetve fölösleges információ árasztja el az olvasókat. A lényeges információk mellett a karakterek jellembeli fejlődése is hangsúlyosabb szerepet kap, mint korábban, ebben a részben már 15 éves kamaszokkal van dolgunk, akik a koruknak megfelelően viselkednek: lázadnak, szerelmesek, és irtóra idegesítőek tudnak lenni. 

Ettől a résztől már nem ifjúsági könyvnek felel meg a sorozat, véget ért a boldog békeidő, a sötétség vette át a sorozat alaphangulatát. Az utolsó három rész halálközeli élményekkel van tele. A sorozat negyedik részétől nyugodt szívvel csak 16 év feletti olvasóknak ajánlanám. A tűz serlege végétől nagyon sok düh, harag, bosszú, igazságtalanság, gyötrelem és lelkivivódás jelenik meg a történetben. Ezekkel az érzésekkel nem minden gyerek tud megbirkózni, nem tudhatjuk, hogy az olvasottak miként hatnak a személyiségfejlődésükre. Ebben a részben egy újabb haláleset történik, egyik kedvenc karakterünket kiírja az írónő a történetből, de egy kis utánaolvasással megtudtam eredetileg Arthur Weasley halt volna meg, de helyette Sirius Black mellett döntött. Összességében a közel 800 oldal ellenére sem tűnt hosszúnak ez a rész, Rowling világa magába szippantott és a mai napig nem enged onnan ki. Sok mindent tanultam az ötödik részből is. 



A sorozat következő része: Harry Potter és a Félvér Herceg 



Felkeltettem a kíváncsiságodat?
Akkor ITT meg tudod rendelni a könyvet.


Ha nem szeretnétek lemaradni a legfrissebb értékeléseimről, akkor lájkoljátok be az

~ Adry ~













Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Roxforti házak története

Borsa Brown: A ​férj prostija

Az internetnek hatalma van! || Csabai Márk: Nem mondhatsz nemet!