Király Anikó: Strand, ​papucs, szerelem

Az ifjúsági könyvek értékelésekor mindig bajban vagyok, mert már korban messze állok tőlük, így gyakran nem ugyanazon a véleményen vagyok, mint a regény közvetlen célcsoportja. Király Anikó debütáló regényével is hasonló a helyzet. A könyvtár nyári szünete előtti napokban érkezett meg az új könyvek polcára a Strand, papucs, szerelem című új ifjúsági regény, amit azonnal hazavittem, mert a címe és a borítója alapján a strandolás egyik alapvető kellékének gondoltam. A vonyarcvashegyi rövid egynapos nyaralásunk alkalmával értem a könyv végére, amitől azt kaptam, amit vártam, laza, könnyed nyári történetet. Az egész könyvet átjárta a hamisítatlan balatoni hangulat, amit csak azon személyek éreznek, akik nagyon sok időt töltenek a magyar tenger mellett.


Röviden a történetről:

Bogi igazi csapásként éli meg, amikor az egész nyarat édesapja lepukkant, balatonfüredi kempingjében kell eltöltenie. Ezért az eddigi nyarakból leszűrt tanulságok alapján összeír egy listát azokról a dolgokról, amiket mindenképpen el akar kerülni. Míg eleinte a legnagyobb problémája, hogy duci testét nem akarja bikiniben közszemlére tenni, később kiderül, hogy vannak az előnytelen fürdőruhánál és a lángostilalomnál komolyabb problémák is. És kezdetét veszi a nagy „Mentsük meg a kempinget!”-hadművelet. (forrás: moly.hu)


A strandolás egyik alap eszköze.

A szerző a mai társadalmi képet formálta meg a regényében, amikor egy elvált szülők gyermeke a nyári szünet egy részét az apánál tölti, amit megelőz mindenféle kifogás, hogy miért nem akar oda menni. Azoknak ismerős ez a szituáció, akik már tapasztalták ezt az érzést. Át tudom érezni Bogi helyzetét, nem könnyű szülőként tekinteni arra a személyre, akit az év nagy részében csak távolról ismer. Ezek a nyarak lehetnek borzalmasak is, vagy akár teljesen normálisak, élményekben gazdagok. A Balaton parton tölteni a szünidőt minden tini álma, hiszen bulihegyek vannak arrafelé. Könyvünk főhőse Bogi nem ilyen, nincs jóban a fürdőruhájával a plusz kilók miatt, ami egy fiatal lány életében az egyik legnagyobb katasztrófa. Ezt leszámítva kijelenthetem Bogi nevében is, hogy az egyik legszuperebb nyáron van túl, amit Balatonfüreden a Vad Kacsa kempingben töltött az új barátaival, az édesapjával, és a leendő nevelőanyjával. Ebben a két hónapban rátalált a szerelem is. Rájuk is igaz lehet az a mondás, hogy ami a Balatonon történik, az ott is marad?  Ki tudja! Talán egyszer kiderül. 

A történet kerek egész volt, de nem tökéletes, ha a hibáitól eltekintek, akkor akár öt csillagos értékelést is adhattam volna rá a molyon, de a folyamatos hiszti, a nyafogás, az önsajnálat már sok volt nekem, lehet, hogy azért, mert a huszonnyolc évemmel más szemmel nézem az eseményeket. Bogi azt a fajta lányt személyesíti meg, aki kevésnek tartja önmagát, és ennek hangot is ad, ami mellé társul egyfajta kisebbségi komplexus egoizmussal vegyítve. Komoly bajok vannak a leányzó fejében, minden percben azt gondolja, hogy mindenki őt nézi, és az ő túlsúlyáról beszél. Szerencsére a nyár végére ezt a viselkedést levetkőzi, és megbarátkozik a fürdőruhával. "Bogi izgalmas és röhejes kalandokba keveredik, és talán, de tényleg csak talán, békét köt ősellenségével, a bikinivel is." (Részlet a fülszövegből.)





Ami nem tetszett a regényben, hogy egyes jelenetek már kevésbé voltak életszerűek, Király Anikó ugyan vicces köntösbe bújtatta azokat, és  ezáltal folyamatosan előrelendítették a történetet, de minden ilyen momentumnál meg kellett állnom, és elgondolkodnom, hogy akkor most miért így alakultak a dolgok. Nézzük a három fiatalembert, aki Bogi környezetében mozgott. Az első pillanattól sejtettem, hogy valami nem kóser velük, a regény végére kiderült az is, hogy mi. Miért kellett ezzel több, mint háromszáz oldalt várni? Amúgy is egy tini regénybe, hogyan kerül a nemi identitás? Gondolhatjátok, hogy mi derült ki a két fiúról. Ezt a könyvet elsősorban a 14-18 év közötti lányok fogják olvasni, nem gondolnám, hogy ez a téma beleillik az ifjúsági regény kereteibe, de lehet, hogy én gondolom rosszul. A másik sarkalatos pontja a történetnek, hogy miért titkolta el Bogi édesapja az új kapcsolatát, és a születendő féltestvérét? Egy nyár alatt kellett a lánynak elfogadnia Zitát, és a leendő babát. Életszerűtlen ez a szituáció is, mert számomra elképzelhetetlen, hogy egyik napról a másikra jó barátok legyenek az új asszonnyal.

A karakterek egytől egyig szerethetőek voltak, és fejlődtek a regény folyamán. Ugye milyen sokat lehet változni egy nyár alatt, főleg középiskolásként? Ha a fentebb említett hibákat nem nézem, akkor egy klassz nyári limonádé könyvet kaptunk a szerzőtől és a kiadótól, de amúgy meg erőltetett az alaptémája a könyvnek, és egy csepp életszerűség sincs benne, hacsak Bogi önmarcangolását nem hívjuk annak. A helyszín leírások rettentően precízek voltak, minden egyes helyre ráismertem. Néha olyan érzésem volt, hogy ott sétálok a Tagore-sétányon, vagy a strandon lógatom a lábamat. A kemping romos képe is megjelent előttem, és Bogiékkal együtt másztam le a félig betemetett medencébe, majd velük buliztam és ittam minden egyes alkalommal. Csak olyan személy tudja ennyire hitelesen visszaadni ezeket a helyeket, aki ismerős Balatonfüreden.

Összességében nagyon jó ifjúsági regényt olvashattam, amit a hibáival együtt szerettem. Király Anikó első regénye tökéletesen illeszkedik a Rólad-Neked sorozatba, hiszen minden egyes része egy-egy ifjúsági problémát humorosan dolgoz fel, amiből csak tanulhatnak a tinik, mert kegyetlenül az arcukba csapja az írónő a kendőzetlen igazságot.

Felkeltettem a kíváncsiságodat?
Akkor ITT meg tudod rendelni a könyvet.
Ha nem szeretnétek lemaradni a legfrissebb értékeléseimről, akkor lájkoljátok be az


~ Adry ~

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Roxforti házak története

Borsa Brown: A ​férj prostija

Az internetnek hatalma van! || Csabai Márk: Nem mondhatsz nemet!