Fredrik Backman: Életed ​üzlete

Kedves Olvasóm / Követőm! 

A történet tömény szomorúság!
Kérlek ne úgy vedd a kezedbe ezt a könyvet, hogy a mérete és a vastagsága miatt eleve rossz szájízzel szerzed be vagy esetleg kölcsönözd ki a hozzád legközelebbi könyvtárból. A regény, de igazából nem is nevezhető annak mindössze nyolcvannyolc oldal, ami nem mondható egy nagy terjedelemnek, de annál több a mondanivalója ennek a rövid elbeszélésnek. Garantálom, ha végigolvasod Fredrik Backman Életed ​üzlete című könyvét, máshogyan tekintesz az életre és gyökeresen meg fog változni a gondolkodásmódod. Remélem, nem ijesztettelek meg! Nagyon sok helyen azt a szót használják az olvasók erre a könyvre, hogy szösszenet. Az írás címe mindent elmond a tartalomról, hogy itt egy igazi, megható üzlet zajlik az életről, és annak a megtartásáról, cseréjéről. Fredrik Backman novellája arról szól, hogy mi mindenre képes az ember, hogy megmentsen egy életet. Képesek lennénk-e hogy ennek fejébe a múltunkat és vele együtt a jövőnket is feláldozzuk érte? Kiért tennénk meg ezt az óriási áldozatot? Ugye, hogy milyen elgondolkodtató a történet?

A történetben egy a negyvenes éveiben járó férfi levelét olvashatjuk, akinél diagnosztizálták a rákot. Eddigi életét  kettősség jellemezte, mivel a munkájában profinak számít, de viszont apának egy nulla. A kórházi kezelések során találkozik egy kislánnyal, aki szintén a rákkal küzd, majd rádöbben, hogy minden, amit eddig elért hamarosan semmissé válik, és a fiával a kapcsolatát sem tudja már helyrehozni, így fogja a papírt és a ceruzát, és számot vet eddigi életéről, bízva abban, hogy ezt a levelet egyszer majd elolvassa a fia. A férfi a gyermekkorától kezdeni a hibáinak a felsorakoztatását, minden esetben egy szürke pulóveres nő van jelen, őt először a halál angyalának gondoltam, majd később simán a férfi őrangyalának könyveltem el, hiszen a ballépéseknél, baleseteknél megjelent a mappájával és a ceruzájával, majd szorgosan jegyzetelt. Sajnáltam a férfit, hogy ilyen álnok betegséggel kell szembenéznie, de ahogy jobban megismertem az életét, úgy váltam távolságtartóvá vele szemben. Egész élete csak saját magáról szólt, nem kapott tényleges helyet benne senki, még a fia sem. Egy önző, beképzelt alak vált belőle, aki mondhatjuk úgy, hogy az utolsó pillanatban bánta meg a korábbi tetteit. A levél során minden tettéért a gyermeke bocsánatáért könyörgött, nem tudom, hogy ha én lettem volna a fia helyében, képes lettem volna-e a megbocsátásra? A könyv nyolcvannyolc oldala tömény szomorúság és sötétség volt. Az utolsó oldalhoz érve a bánat telepedett rám, egyszer csak azt vettem észre, hogy csak ülök és nézek magam elé, és az Életed üzletén gondolkodtam. Nagy árat kellett a férfinak fizetnie a megbocsátásért!

Amit majdnem elfelejtettem megemlíteni, hogy a novella karácsonykor játszódik, így már sokkal érthetőbbé válik nektek olvasóimnak, hogy miért íródott a férfi levele. Karácsonykor mindenki igyekszik a családjával lenni, és ha vannak is súrlódások azt az ünnepig elsimítani, mert a karácsony a megbocsátásról is szól. Ilyenkor betegségtől függetlenül szinte mindenki végiggondolja az életét, hogy esetleg mit hol rontott el. Ugyanez történik itt is! Nem ajánlom karácsony környékén olvasni, hiába akkor játszódik, és részben át is járja az ünnep szelleme a novellát. Engem teljes mértékben lehúzott Fredrik Backman története. Szomorú vagyok, és csak kattogok az olvasottakon, de egyszerre csalt az arcomra mosolyt és könnyeket is. Elérte a könyv a célját, az olvasás során én is végiggondoltam az életemet, lelassítottam kicsit, és magamba néztem, ahogy ilyenkor azt illik megtenni. Az író zsenialitása itt mutatkozik meg, hogy ennyire rövid könyvbe ennyi érzelmet és mondanivalót csempészet bele.  A tartalom mellett mindenkinek szemet szúr az álomszép illusztrációk, melyek Ella Laytham munkái. A tehetséges illusztrátor a könyv előrehaladtával egyre nagyobb és részletesebb rajzokkal örvendeztet meg bennünket. A történet legszimbolikusabb tárgyait, helyeit örökíti meg Ella. A rajzoknak köszönhetően a kötetnek egyfajta sajátos bájos hangulata kerekedik. 

Ajánlom mindenkinek, akik vágynak egy szösszenetre az életről, akik egy mélyebb mondanivalójú könyvre ácsingóznak. Bárki számára tökéletes ajándék lehet Fredrik Backman Életed ​üzlete című novellája, ami az Animus Kiadó jóvoltából jelent meg hazánkban. 

Egy átlagos borító mögé rejtett csoda ez a történet. 

Fülszöveg:

„Azon az éjszakán, amikor ezt írtam, arra gondoltam, mi történik velünk, mikor családot alapítunk, és megszűnünk a legfontosabb személynek lenni a saját életünkben. Azon merengtem, mi lenne igazán önzetlen cselekedet. Mérlegeltem, kiért lennék kész meghalni, és kiért adnám oda az egész életemet. És hogy valójában mi is a kettő között a különbség.” (Forrás: https://moly.hu/konyvek/fredrik-backman-eleted-uzlete)




A könyv adatai: 

Szerző: Fredrik Backman
Cím: Életed üzlete
Kiadó: Animus Kiadó
Kiadás éve: 2018.
Oldalszám: 88 oldal
Fordító: Bándi Eszter







Felkeltettem a kíváncsiságodat?
Akkor ITT meg tudod rendelni a könyvet.

Ha nem szeretnétek lemaradni a legfrissebb értékeléseimről, akkor lájkoljátok be az


~ Adry ~

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Roxforti házak története

Borsa Brown: A ​férj prostija

Az internetnek hatalma van! || Csabai Márk: Nem mondhatsz nemet!